Geschiedenis

‘t vitamientje, een hecht familiebedrijf

Onze geschiedenis gaat een hele tijd terug met Iréne Jeuris bijgestaan door haar echtgenoot Maurice Bollen die in 1982 een klein fruitwinkeltje, ‘t Vitamientje, startte op de Havermarkt te Hasselt. Irène hield zich bezig met de winkel en Maurice was verantwoordelijk voor de aankopen. Hun motto: "Omdat er niets boven vers gaat!".

Al snel bleek dit een succesformule in Hasselt waardoor Irène en Maurice besloten om het aangrenzende pand te kopen. De winkeloppervlakte van ’t Vitamientje werd vergroot tot 300m²: een waar paradijs voor al wie houdt van kwalitatieve groenten en vers fruit. In de jaren ’90 besloot het ondernemende koppel de Hasselaren nog beter te bedienen met een tweede vestiging aan het andere uiteinde van de winkelwandelstraat. ’t Spruitje aan de Molenpoort was geboren…

Hoewel beide winkels al een aantal keer een facelift kregen, blijft de authentieke sfeer van een echte specialiteitenwinkel overeind. Steeds trouw aan het oorspronkelijke motto om een compleet gamma van verse groenten en kwalitatief fruit te leveren met een vlotte bediening aan een competitieve prijs.

Groothandel

Groothandel

Naast deze kernactiviteit in beide kleinhandels, doen ook vele chefs al jaren beroep op ‘t Vitamientje voor de bestellingen van hun dagelijkse portie groenten en fruit voor hun restaurant. Het was vooral Hendrik, de enige zoon van Irène en Maurice, die deze activiteit uitbouwde nadat hij in de zaak stapte. Hierdoor kende de horecagroothandel een enorme groei binnen het familiebedrijf. Omdat het leveren aan de restaurants vanuit centrum Hasselt moeilijk werd, openden ze een ’groothandel’ op de Scheepvaartkaai, vlak bij de grote ring van Hasselt.

Groothandel

De nieuwe generatie

Ook An, de enige dochter van Irène en Maurice, was gebeten door de microbe van ’t Vitamientje en besloot na haar studies boekhouding in de familiezaak te werken. Samen met Hendrik en het advies van hun ouders, zet deze nieuwe generatie nu de lijnen voor de toekomst van ‘t Vitamientje verder uit.

Hendrik Bollen: “Ik denk dat onze aankopen aan de basis van het succes liggen. We kopen dagelijks vers in en doorheen de jaren heeft mijn vader een sterk netwerk opgebouwd van lokale boeren en leveranciers. Bovendien leveren we aan meerdere doelgroepen en houden we zo de rotatie van onze producten hoog. Dankzij onze schaalgrootte kunnen we ook voordeliger inkopen waardoor we hoge kwaliteit aan scherpe prijzen kunnen aanbieden. Onze visie van versheid en kwaliteit blijven we na al die jaren waarmaken en dat verschil proef je als klant.”

’t Vitamientje stelt inmiddels een 40-tal gemotiveerde medewerkers full-time te werk. Door de jaarlijkse groei blijven we investeren in het bedrijf. Zo staan er verbouwplannen op het programma in de snijkeuken van de groothandel, net zoals de integratie van een nieuw CRM-systeem en een optimalisatie van onze structuur. Eén ding staat vast, vervelen doen we ons nooit in ‘t Vitamientje!